Όταν η εκπαίδευση συναντά τις Ψηφιακές Ανθρωπιστικές Επιστήμες, Εργαστήριο Ψηφιακών Ανθρωπιστικών Σπουδών «Ψηφίς», Φιλοσοφική Σχολή ΑΠΘ, 26 Νοεμβρίου 2020


Αθανάσιος Καρασίμος, Γεράσιμος Χρυσοβιτσάνος «Ψηφιακά εργαλεία στην δια ζώσης και εξ αποστάσεως εκπαίδευση» (περισσότερα)

περίληψη…

Γιώργος Τζεδόπουλος, «Ερευνητής, ρεπόρτερ και πολίτης: Ψηφιακές δεξιότητες και κριτική σκέψη» (περισσότερα)

Η ανακοίνωση ασχολείται με τους μετασχηματισμούς της επικοινωνίας, της πληροφορίας και της προσβασιμότητας στη γνώση κατά την ψηφιακή εποχή, και εξετάζει τις επιπτώσεις τους στην εκπαιδευτική διαδικασία. Στην ανακοίνωση αναπτύσσεται μια επιχειρηματολογία υπέρ της αξιοποίησης του Παγκόσμιου Ιστού στη διδασκαλία της ιστορίας και παρουσιάζεται ένα πρότυπο σενάριο που δίνει έμφαση στην κατάκτηση κριτικών δεξιοτήτων αναζήτησης και αξιολόγησης της πληροφορίας από τη μεριά των μαθητών.

Αθανάσιος Καρασίμος «Κριτήρια επιλογής υλικού και template εκπαιδευτικών σεναρίων» (περισσότερα)

περίληψη…

Γεράσιμος Χρυσοβιτσάνος, «Η Ιστορία της Γραφής. Εκπαιδευτικά σενάρια στον καιρό των DH» (περισσότερα)

περίληψη

Ειρήνη Μεργούπη-Σαβαΐδου – Γιώργος Τζεδόπουλος, «Δημιουργώντας εκπαιδευτικά σενάρια για τη δεκαετία του 1940» (περισσότερα)

Η ανακοίνωση διερευνά τις δυνατότητες που προσφέρει το διαδίκτυο για τη δημιουργία εκπαιδευτικών σεναρίων για το μάθημα της Ιστορίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επιλέγει μια προσέγγιση που εστιάζεται όχι μόνο στην πληροφορία που είναι δυνατόν να αντληθεί για το συγκεκριμένο θέμα από τον παγκόσμιο ιστό, αλλά και στη διαδικασία διαμόρφωσης μιας ερευνητικής κριτικής μεθόδου. Η ανακοίνωση εξετάζει τα παραπάνω μέσω ενός συγκεκριμένου παραδείγματος, δηλαδή την εμπειρία της πείνας στην κατεχόμενη Ελλάδα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Στο τέλος της ανακοίνωσης παρουσιάζεται η θεματική δράση του «Απολλωνίς» για τη Δεκαετία του 1940 και η σημασία της για τη διδασκαλία της ιστορίας στην εκπαίδευση

Αναστασία Φαλιέρου,  «Τουρκοκρατία και Ελληνική Επανάσταση στον ψηφιακό κόσμο» (περισσότερα)

Η ανακοίνωση έχει ως κύριο στόχο να παρουσιάσει τις δυνατότητες που προσφέρουν τα ψηφιακά μέσα και το διαδίκτυο στον σύγχρονο εκπαιδευτικό για τη διδασκαλία της ιστορίας της οθωμανικής κυριαρχίας και της Ελληνικής Επανάστασης στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Στο πρώτο μέρος, γίνεται αναφορά στο προσβάσιμο αναλογικό και ψηφιακό υλικό που κατέχουν δημόσιοι και ιδιωτικοί φορείς στη χώρα μας σχετικά με το 1821. Στο δεύτερο μέρος, παρουσιάζονται  σκέψεις, μεθοδολογικοί προβληματισμοί καθώς και πιθανά εκπαιδευτικά σενάρια σχετικά με τη διδασκαλία της Ελληνικής Επανάστασης (π.χ Η ζωή και η Δράση της Λασκαρίνας Μπουμπουλίνας) στα σχολεία μέσω της  χρήσης ψηφιακών πηγών. Τέλος, προτείνονται πιθανές εργασίες και δραστηριότητες που μπορούν να ανατεθούν στους μαθητές με απώτερο στόχο τη βιωματική μάθηση και την κριτική ανάγνωση των πηγών.

Αθανάσιος Καρασίμος, «Η Γλώσσα της Λογικής ή η Λογικής της Γλώσσας» (περισσότερα)

περίληψη

Ελένη Γουλή, «Οι Θεατρικές Σπουδές μπροστά στην πρόκληση της ψηφιακότητας: μέσα και μέθοδοι» (περισσότερα)

Η ανακοίνωση πραγματεύεται την εφαρμογή ψηφιακών μεθόδων και την ανάπτυξη αντίστοιχων εργαλείων ως πρόκληση για τους ερευνητές της επιστήμης του θεάτρου και των παραστατικών τεχνών εν γένειˑ διερευνά το αποτύπωμά τους στη θεατρολογική έρευνα και την πανεπιστημιακή διδασκαλία, ιχνηλατώντας τις αλλαγές που επιφέρει στη συγκέντρωση των τεκμηρίων, την επεξεργασία και ανάλυση των δεδομένων και τις νέες δυνατότητες «αφήγησης» και δημοσίευσης των αποτελεσμάτων της έρευναςˑ παρακολουθεί την εξέλιξη από τα πρώτα ψηφιακά εγχειρήματα έως την ποιοτική επεξεργασία και επιμέλεια των δεδομένων, τις ψηφιακές οπτικοποιήσεις, τη διαχείριση και ανάλυση της χωρικής πληροφορίας και την παραγωγή σύνθετων ψηφιακών εκδόσεων, με στόχο την ανάδειξη και προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς και της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας.